Notaris mr. Roelanda Poppinghaus uit Losser meldt het volgende:
Een woning kopen is al duur genoeg. Dan is het natuurlijk fijn om vooraf te weten met welke extra kosten u rekening moet houden. Eén van die kosten is de overdrachtsbelasting
Hoeveel overdrachtsbelasting u in 2026 betaalt, hang af van uw situatie. Gaat u zelf in de woning wonen? Bent u jonger dan 35 jaar? Of koopt u een woning voor de verhuur. Dat kan duizenden euro’s verschil maken.
Voor jonge kopers is vooral de startersvrijstelling interessant. Voldoet u aan de voorwaarden, dan betaalt u namelijk helemaal geen overdrachtsbelasting.
In dit artikel leggen we uit hoe het zit.
Wat is overdrachtsbelasting
Koopt u een bestaande woning, dan krijgt u meestal te maken met overdrachtsbelasting. Dat is een belasting die u betaalt wanneer een woning of een andere onroerende zaak op uw naam komt te staan.
Hoe hoog die belasting is, hangt onder andere af van wat u met de woning gaat doen.
Gaat u er zelf wonen? Dan geldt meestal een lager tarief. Koopt u de woning bijvoorbeeld voor de verhuur, dan betaalt u meer.
Meer informatie over de aankoop en overdracht vindt u hier.
Hoeveel overdrachtsbelasting betaalt u in 2026?
In 2026 gelden voor woningen verschillende tarieven.
0% overdrachtsbelasting met de startersvrijstelling
Bent u jonger dan 35 jaar en voldoet u aan de voorwaarden voor de startersvrijstelling? Dan betaalt u geen overdrachtsbelasting.
Dit klinkt aantrekkelijk, en dat is het ook, maar de naam kan een beetje misleidend zijn. U hoeft namelijk niet per se voor de eerste keer een woning te kopen.
Heeft u al een huis gehad, maar nooit gebruik gemaakt van de startersvrijstelling? Dan kunt u er mogelijk alsnog gebruik van maken.
2% overdrachtsbelasting als u zelf in de woning gaat wonen
Koopt u een woning waarin u zelf voor langere tijd in gaat wonen, maar heeft u geen recht op de startersvrijstelling? Dan betaalt u in 2026 2% overdrachtsbelasting.
Dat geldt bijvoorbeeld wanneer u 35 jaar of ouder bent of wanneer u de startersvrijstelling al eerder heeft gebruikt.
8% overdrachtsbelasting bij tweede woning of verhuur
Koopt u een woning waarin u zelf niet gaat wonen? Bijvoorbeeld een tweede woning, vakantiewoning of voor de verhuur? Dan geldt in 2026 een tarief van 8%. Voorheen was dit 10,4%. Dit percentage bestaat nog wel, maar geldt onder andere voor andere soorten onroerend goed, zoals bedrijfspanden.
Wanneer geldt de startersvrijstelling in 2026?
De startersvrijstelling kan u een flink bedrag schelen. Maar u moet wel aan een aantal voorwaarden voldoen.
U kunt in 2026 gebruikmaken van een startersvrijstelling als:
- U op dit moment van de overdracht tussen de 18 en 35 jaar bent;
- U zelf voor langere tijd in de woning gaat wonen;
- U niet eerder gebruik heeft gemaakt van de startersvrijstelling;
- De waarde van de woning niet hoger is dan €555.000,-
Vooral dat moment van de overdracht is belangrijk.
Stel: u tekent op 34-jarige leeftijd de koopovereenkomst, maar bent op het moment dat u bij de notaris tekent inmiddels 35. Dan geldt de startersvrijstelling niet meer.
Hoeveel kunt u besparen? Een voorbeeld
Een voorbeeld maakt het vaak een stuk duidelijker.
Stel dat u een woning koopt in Losser voor 400.000.-
U heeft recht op een vrijstelling
U bent 28 jaar, gaat zelf in de woning wonen en heeft nog niet eerder de vrijstelling gebruikt.
U betaalt dan €0,- overdrachtsbelasting.
Stel dat u 36 bent en gaat in diezelfde woning wonen dan moet u 2% overdrachtsbelasting betalen. Dat is dan een bedrag van €8.000.-
Gaat u hier niet wonen maar gaat u deze woning verhuren? Dan betaalt u 8% overdrachtsbelasting. Dat is een bedrag van €32.000,-
Het loont dus om vooraf goed te controleren welk tarief voor u geldt.
Samen een huis kopen, hoe zit het dan?
Koopt u samen met uw partner een huis? Dan wordt per persoon bekeken of aan de voorwaarden van de vrijstelling wordt voldaan.
Het kan dus gebeuren dat de ene partner wel recht heeft op de vrijstelling en de andere niet.
Bijvoorbeeld: U bent 30 en heeft een vrijstelling nog nooit gebruikt. Uw partner is 36. Voor uw aandeel kan dan mogelijk de startersvrijstelling gelden, terwijl uw partner over zijn of haar aandeel 2% overdrachtsbelasting betaalt.
Daarom is het verstandig om uw persoonlijke situatie vooraf goed te bespreken.
Koopt u een bouwkavel (grond om een huis op te bouwen) dan is het tarief 10,4% (en is de startersvrijstelling niet van toepassing).
Het tarief van 10,4% is van toepassing als er geen sprake is van omzetbelasting/btw.
Koopt u vrij op naam dan is de (eventueel) verschuldigde ovedrachtsbelasting voor rekening van de verkoper.
Welke rol speelt de notaris?
Bij de overdracht van een woning komt uiteindelijk veel bij de notaris samen. De notaris stelt een leveringsakte op, controleert de juridische situatie en verzorgt de aangifte overdrachtsbelasting.
Wilt u gebruik maken van het tarief in 2% of van de startersvrijstelling? Dan moet u verklaren dat u de woning zelf voor langere tijd als hoofdverblijf gaat gebruiken. Bij de startersvrijstelling verklaart u daarnaast dat u deze vrijstelling niet eerder heeft gebruikt. De notaris zorgt ervoor dat de juiste verklaring wordt meegenomen bij de overdracht.
Een woning kopen in Losser, Enschede of elders in Twente?
Bij het kopen van een woning komt meer kijken dan alleen het tekenen van een koopcontract. Denk aan de hypotheek, de overdracht, eventuele afspraken tussen partners en natuurlijk de overdrachtsbelasting.
Notariskantoor Poppinghaus in Losser heeft meer dan 50 jaar ervaring in het notariaat. Notaris Mr. Roelanda Poppinghaus en haar team begeleiden kopers bij juridische overdracht van hun woning en denke mee over de situatie daaromheen.
Op onze kennisbank vindt u meer uitleg over onderwerpen rondom wonen, relaties, testamenten en andere notariële zaken.
Heeft u vragen over de overdrachtsbelasting?
Twijfelt u of u recht heeft op een startersvrijstelling? Of wilt u graag weten welk tarief in uw situatie geldt? Neem dan gerust contact met ons op. Wij denken graag met u mee.
Vul vandaag nog ons contactformulier in om een vrijblijvende afspraak te maken. U kunt ons uiteraard ook bellen op 053-5383777 of mailen naar info@poppinghaus.nl. Wij helpen u graag verder.
Hulp nodig bij de overdrachtsbelasting of startersvrijstelling?
Bent u aangewezen als executeur, maar ziet u door de bomen het bos niet meer? U hoeft het niet alleen te doen. Een executeur mag de hulp inschakelen van een notaris, bijvoorbeeld bij de aangifte erfbelasting, de boedelbeschrijving of het aanvragen van een verklaring van erfrecht.
Wilt u juist zelf een executeur benoemen en uw wensen waterdicht vastleggen? Als modern kantoor met meer dan een halve eeuw ervaring nemen notaris mr. Roelanda Poppinghaus en haar team in Losser de tijd voor u. Wij vertalen ingewikkelde juridische taal naar een begrijpelijk verhaal en staan cliënten bij in heel Twente, waaronder Enschede en omgeving.